Φόρτωση...
Βρίσκεστε εδώ:  Αρχική  >  Πολιτισμός  >  Τρέχον άρθρο

Η «γοητεία» του σαξοφώνου συναντά το ταλέντο της Στέλλας Φούρλα

15 Οκτωβρίου, 2020  /  Χωρίς Σχόλιο

Το κάθε μουσικό όργανο είναι μοναδικό, όμως το σαξόφωνο για μένα είναι το ιδανικό, κορυφαίο, και ιδιαίτερα γοητευτικό, που πιστεύω ότι με «προκάλεσε» να ασχοληθώ μαζί του και τελικά τα κατάφερε, υπογραμμίζει με έμφαση η Στέλλα Φούρλα

Είναι μία Μουσικός με αστείρευτο ταλέντο και με ευρύτατη παιδεία. Ταλέντο που καταφέρνει να ξεδιπλώνει με μαεστρία ακόμη περισσότερο, κάθε φορά που συντροφιά με το σαξόφωνό της και την γλυκιά μελωδική του χροιά, μας ταξιδεύει σε μουσικά μονοπάτια με ποικιλία ηχοχρωμάτων που μέχρι πριν λίγα χρόνια  εδώ στην Ελλάδα μας φαίνονταν από λίγο έως πολύ άγνωστα. Ο λόγος για την εξαιρετική σαξοφωνίστρια Στέλλα Φούρλα, η οποία, ως ένα ιδιαίτερο ανήσυχο πνεύμα επιδιώκει συνεχώς μέσα από την πολύ σκληρή και επίμονη δουλειά της, να γνωρίσει στο έπακρο τις τεράστιες και αστείρευτες δυνατότητες αυτού του ιδιαίτερου και απαιτητικού μουσικού οργάνου. Στην παρακάτω συνέντευξη που μας παραχώρησε η Στέλλα, μας αναλύει κάποια από τα ιδιαίτερα και γοητευτικά γνωρίσματα του σαξοφώνου, την πλούσια μουσική παράδοση και ιστορία που αυτό κουβαλά, ενώ μας μιλάει τόσο για την πρώτη της γνωριμία με αυτό, όσο και για κάποιους από τους επόμενους στόχους που αυτή θέτει σε επαγγελματικό επίπεδο.  

 Όταν θέλησες να γνωρίσεις τον κόσμο της μουσικής τί σε οδήγησε να επιλέξεις το σαξόφωνο; Τί ιδιαίτερο έχει αυτό το μουσικό όργανο που το κάνει ξεχωριστό από τα άλλα;

Μπήκα στον κόσμο της μουσικής σε πολύ μικρή ηλικία, περίπου 7 ετών. Ξεκίνησα με την εκμάθηση πιάνου και θεωρητικών της μουσικής, πολύ σύντομα όμως, όταν πρωτοαντίκρυσα το σαξόφωνο, σε κάποια παρέλαση θυμάμαι, κατάλαβα πως αυτό ήταν που θέλω να ασχοληθώ στη ζωή μου. Αρχικά η εντυπωσιακή του όψη, το σχήμα και το χρώμα του και φυσικά ο ζεστός του ήχος, η ξεχωριστή του χροιά και οι άπειρες δυνατότητες που έχει να καλύψει όλων των ειδών τη μουσική και το στυλ. Το κάθε μουσικό όργανο είναι μοναδικό, όμως το σαξόφωνο για μένα είναι το ιδανικό, κορυφαίο, και ιδιαίτερα γοητευτικό, που πιστεύω ότι με «προκάλεσε» να ασχοληθώ μαζί του και τελικά τα κατάφερε!

Σαν σαξοφωνίστα έχεις σίγουρα το δικό σου στυλ πάνω στη σκηνή την ώρα του παιξίματος. Σε ενέπνευσε κάποιος συγκεκριμένος μουσικός που κατά κάποιο τρόπο επέλεξες να μιμηθείς το παίξιμό του;

Προσωπικά θεωρώ ότι ο κάθε μουσικός εκτελεστής από ένα χρονικό σημείο και μετά διαμορφώνει τον δικό του, προσωπικό ήχο και τρόπο παιξίματος που τον χαρακτηρίζει. Μου αρέσει όταν κάποιος συνάδελφος ή συνεργάτης μουσικός καταλαβαίνει τον χαρακτήρα του παιξίματός μου και τον ήχο μου, χωρίς κάποιες φορές να με δει! Σαφώς ο μουσικός πρέπει να έχει ακούσματα πάνω στο αντικείμενό του και φυσικά επηρεάζεται από αυτά. Το αποτέλεσμα όλων των ακουσμάτων, των συμβουλών από τους καθηγητές και η εμπειρία που αποκτάται με τα χρόνια είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα και τη μουσική προσωπικότητα του καθενός επαγγελματία μουσικού.  Σπουδαίοι σαξοφωνίστες που θαυμάζω και σίγουρα έχουν επηρεάσει τον τρόπο παιξίματός μου είναι οι Rousseau, Formeau, Londeix, Delangleκαι στη τζαζ μουσική τους Parker, Gordon, Getz, Wolf, Niewood. Σίγουρα ο σημερινός μου ήχος είναι ένας συγκερασμός  όλων αυτών των ακουσμάτων.

Αξιόλογα έργα για σαξόφωνο έχουν γράψει πολλοί αξιόλογοι συνθέτες, ξένοι και Έλληνες. Υπάρχει κάποιος που ξεχωρίζεις και γιατί;

Το σαξόφωνο είναι ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά όργανα αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Χαρακτηριστικό είναι πως για το σαξόφωνο συνθέτες γράφουν έργα περισσότερα απ’ ότι για κάθε άλλο πνευστό μουσικό όργανο. Παρ’ ότι το σαξόφωνο είναι ένα -σχετικά- νέο μουσικό όργανο(εφευρέθηκε μόλις στα τέλη του 19ου αιώνα), υπάρχουν  πολλές χιλιάδες μουσικά έργα και πολλοί συνθέτες που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν μαζί του. Μέσα από την επαφή μου με ποικίλα μουσικά έργα ως μαθήτρια, φοιτήτρια και επαγγελματίας σαξοφωνίστα, είναι πολλά τα έργα που έχω ξεχωρίσει, είτε είναι σολιστικά, είτε περιλαμβάνουν το σαξόφωνο μέσα σε σύνολα και ορχήστρα. Ενδεικτικά μπορώ να αναφέρω τους Debussy, Glazunov, Bonneau, Larsson, Αντωνίου, Ζέρβας.

Το σαξόφωνο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την μουσική τζαζ. Γενικότερα όμως έχει σημαντική επιρροή και ρόλο μέσα σε ένα διευρυμένο ρεπερτόριο. Εσένα προσωπικά σε γοητεύει κάποιο συγκεκριμένο είδος;

Σίγουρα το σαξόφωνο είναι το κατεξοχήν μουσικό όργανο της τζαζ μουσικής παγκοσμίως και αυτό γιατί έτσι έγινε ευρέως γνωστό στις αρχές του 20ου αιώνα στη Νέα Ορλεάνη και στη συνέχεια και σε άλλες περιοχές της Αμερικής. Το σαξόφωνο όμως δεν είναι μόνο τζαζ. Ήδη, παράλληλα με την άνθιση του οργάνου στη τζαζ μουσική, στις αρχές του 20ου αιώνα, πολλοί συνθέτες άρχιζαν να το χρησιμοποιούν σε συνθέσεις τους σε κλασικά έργα, ως σολιστικό ή μέσα στην ορχήστρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το  Boleroτου Ravel, που συνετέθη το 1928 και περιλαμβάνει σαξόφωνο σοπράνο και τενόρο. Η διάδοσή του είναι ευρεία και μπορούμε να το ακούσουμε σε κλασική μουσική, τζαζ, ροκ, ποπ, σύγχρονη και φυσικά σε μπάντες φιλαρμονικών και bigbandπνευστών. Η αλήθεια είναι πως ανάλογα με τη χώρα, την κουλτούρα και τις μουσικές συνήθειες, το σαξόφωνο «ανθίζει» και χρησιμοποιείται σε διαφορετικά είδη μουσικής. Καθώς οι σπουδές μου, το Δίπλωμα Σαξοφώνου και το Πτυχίο μου από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας της Μουσικολογίας με ειδίκευση στο Σαξόφωνο αφορούν την κλασική και σύγχρονη μουσική, είναι η κατεύθυνση που ακολουθώ, μελετώ και εξελίσσομαι. Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι και μελετώ τη τζαζ μουσική, η οποία είναι αρκετά απαιτητική αλλά συγχρόνως άκρως ενδιαφέρουσα!

Όταν ανεβαίνεις πάνω στην σκηνή και αντικρίζεις το κοινό σου, ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτεσαι εκείνη την ώρα;

Κάθε φορά που έχω κάποια συναυλία υπάρχει δημιουργικό άγχος και αγωνία να πάνε όλα καλά και το αποτέλεσμα να είναι αντάξιο των προσδοκιών του κοινού που έρχεται να παρακολουθήσει. Το συναίσθημα όμως, να παρουσιάζω κάτι το οποίο έχω προετοιμάσει για μήνες, είναι πραγματικά μοναδικό. Νιώθω πως θέλω να επικοινωνήσω με το κοινό, να τους μεταδώσω συναισθήματα, σκέψεις και εικόνες με την ερμηνεία μου και αυτός είναι  ο κύριος στόχος των συναυλιών μου. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό μέσα από την εκτέλεση των μουσικών έργων να γνωρίσει το κοινό τις περαιτέρω δυνατότητες του σαξοφώνου.

Εκτός από μία εξαιρετική σαξοφωνίστα, είσαι και μία εξαιρετική καθηγήτρια μουσικής, έχοντας ήδη κερδίσει τον απεριόριστο σεβασμό και την εκτίμηση των μαθητών σου. Πέρα από αυτά καθαυτά μαθήματα μουσικής, ποιο είναι το βασικό μήνυμα που πάντα θέλεις να τους περνάς, το οποίο θα τους χρησιμεύσει  όχι μόνο στην μουσική τους πορεία αλλά και γενικότερα στην ζωή τους;

Αρχικά πιστεύω πως ο ρόλος του παιδαγωγού είναι να καλλιεργεί στους μαθητές τις αξίες  της ηθικής, της εντιμότητας, της καλοσύνης και της γενναιοδωρίας. Είναι πολύ σημαντικό το πρότυπο που βλέπουν τα παιδιά μέσα από την εικόνα του εκπαιδευτικού, καθώς μια λανθασμένη συμπεριφορά ή απόψεις που δε συνάδουν με τις ανθρώπινες ηθικές αξίες θα μπορούσαν να αποβούν καταστροφικές για τους μαθητές. Από την πρώτη μέρα της διδακτικής μου πορείας αντιμετωπίζω τους μαθητές μου ως ξεχωριστές οντότητες, η καθεμία με τις δικές της ιδιαιτερότητες, χαρακτήρα, τρόπο αφομοίωσης της γνώσης και αντίδρασης. Αυτό που επιθυμώ εξαρχής είναι οι μαθητές μου να γίνουν άνθρωποι αξιόλογοι, χρήσιμοι στην κοινωνία και φυσικά να αποκτήσουν τις γνώσεις που τους προσφέρω απλόχερα.

Αναφορικά με τα επόμενα επαγγελματικά της βήματα, όπως τονίζει η Στέλλα Φούρλα, σύντομα θα υπάρξει και η παρουσίαση  ενός νέου κομματιού από το μουσικό σχήμα JazzNoir, του οποίου είναι μέλος

Ως μέλος του γνωστού μουσικού σχήματος «JazzNoir» θα έχεις βιώσει και εσύ με τους συνεργάτες σου το όλο πλήγμα που επέφεραν στον χώρο του πολιτισμού και στους επαγγελματίες του μουσικού χώρου οι παρενέργειες της πανδημίας του κορονοϊού. Τί έχεις να πεις για όλα αυτά; Παρά τις δυσκολίες, ατενίζεις το μέλλον με αισιοδοξία;

Η κατάσταση που ήρθαμε όλοι αντιμέτωποι τον περασμένο Μάρτιο ήταν σίγουρα αναπάντεχη και πρωτόγνωρη. Υπήρξαν δυστυχώς αρκετές προγραμματισμένες συναυλίες, φεστιβάλ και μουσικές δράσεις που θα συμμετείχα, οι οποίες αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας. Τα μέτρα σχετικά με τη διοργάνωση συναυλιών και άλλων εκδηλώσεων είναι πλέον, αρκετά αυστηρά και κανείς δεν ξέρει πότε θα μπορούμε να επιστρέψουμε και πάλι στους φυσιολογικούς μας καλλιτεχνικούς ρυθμούς. Θέλω όμως να σκέφτομαι αισιόδοξα το μέλλον και να ελπίζω ότι θα έρθει σύντομα η στιγμή που θα μπορούν να πραγματοποιούνται εκδηλώσεις χωρίς μέτρα και άγχος.

Παρά την όλη αβεβαιότητα που επικρατεί αυτή την συγκυρία, για το άμεσο μέλλον ετοιμάζεις κάτι νέο επαγγελματικά; Κάνεις κάποια συγκεκριμένα σχέδια;

Ως επαγγελματίας μουσικός, θέλω να βρίσκομαι πάντα σε φόρμα, κάνοντας πρόβες και μελετώντας πάνω στο σαξόφωνο νέα έργα και τεχνικές. Στο προσεχές διάστημα πρόκειται να πραγματοποιήσω άλλο ένα ρεσιτάλ σαξοφώνου, να πλαισιώσω μουσικά μια έκθεση ζωγραφικής με θέμα τον Ιμπρεσσιονισμό, επίσης φοιτώ στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας «Μουσικές Τέχνες», με ειδίκευση στην Ερμηνεία και Εκτέλεση στο Σαξόφωνο. Σύντομα θα υπάρξει και η παρουσίαση  ενός νέου κομματιού από το μουσικό σχήμα JazzNoir. Για ενημέρωση σχετικά με τα επόμενα επαγγελματικά μου σχέδια, μπορείτε να ενημερωθείτε από τον προσωπικό μου λογαριασμό στο Facebook Stella Fourla και από τη σελίδα Jazz Noir Marios Papastathis-Stella Fourla

  • Δημοσιεύτηκε: 2 εβδομάδες πριν την 15 Οκτωβρίου, 2020
  • Τελευταία αλλαγή: 15 Οκτωβρίου, 2020 @ 1:45 μμ
  • Καταχωρημένο σε: Πολιτισμός

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί να σας αρέσουν...

Δυο τελευταίες παραστάσεις για το «Πατατάκι μέσα στη ζάχαρη», πριν κατέβει στην Αθήνα

Περισσότερα →